LUCHT IN DE CHRISTELIJKE
TRADITIE
Wie op zoek gaat naar de plaats van het element
'lucht' in de christelijke traditie komt al snel op het spoor van de Geest van
God of de Heilige Geest. Het Hebreeuwse woord voor geest is 'ruach' en
oorspronkelijk wordt daarmee een beweging van lucht aangeduid. Ruach kan
worden vertaald als 'wind', 'storm', 'briesje', 'adem' of 'levensadem'. De
scheppingsverhalen vertellen dat Gods Geest (ruach) over de wateren zweefde
(Gen. 1, 2) en dat God de mens de levensadem (ruach) in de neus blies (Gen. 2,
7).
Alles wat leeft, heeft lucht en adem nodig.
Lucht en adem doordringen onzichtbaar en ongrijpbaar alles wat leeft. Het is
dan ook niet verwonderlijk dat de bijbelse schrijvers in het element lucht een
bruikbaar beeld zagen voor Gods Geest. Gods Geest is onzichtbaar en
ongrijpbaar als adem en lucht. Zoals adem en lucht leven geven en alles
doordringen, zo geeft ook God leven en doordringt alles. Job gebruikt dit
beeld als hij zegt: "De Geest van God heeft mij gemaakt, de adem van de
Almachtige doet mij leven" (Job 33, 4)..
|
Voor Jahwe uit ging een zeer zware storm,
die bergen deed splijten en rotsen verbrijzelde.
Maar Jahwe was niet in de storm.
Op de storm volgde een aardbeving.
Maar ook in de aardbeving was Jahweh niet.
Op de aardbeving volgde het vuur.
Maar ook in het vuur was Jahwe niet.
Op het vuur volgde het suizen van een zachte bries.
(I
Koningen 19, 11-12)
|
Ook in het Tweede Testament vinden we het
element lucht als symbool voor de Heilige Geest terug. In het gesprek met
Nicodemus vergelijkt Jezus de Heilige Geest met de wind die blaast waarheen
hij wil, die je wel hoort maar niet ziet. Waar hij vandaan komt weet niemand.
(Joh. 3, 8). Het Pinksterverhaal (Hand. 2, 2-5) vertelt dat de leerlingen van
Jezus na zijn dood angstig bijeen zaten toen "plotseling uit de hemel een
gedruis kwam alsof er een hevige wind opstak." Het hele huis was er vol
van en er verscheen hen ook iets dat op vuur geleek. Allen werden vervuld van
de Heilige Geest. De leerlingen verloren hun angsten, stonden op en begonnen
te spreken.
Lucht en levensadem zijn symbolen die, zoals
alle religieuze symbolen, verwijzen naar een werkelijkheid die niet direct
grijpbaar of te begrijpen is. Een werkelijkheid die ons mensen overstijgt, die
groter en meer omvattend is dan mensen kunnen overzien.
|
De wind blaast waarheen hij wil:
gij hoort wel zijn gesuis,
maar weet niet waar hij vandaan komt
en waar hij heen gaat;
zo is het met iedereen die geboren is uit de Geest.
(Johannes 3, 8)
|
De hele joods-christelijke traditie door zijn
mensen zich ervan bewust geweest dat de werkelijkheid die zij God noemden zich
aan hun kennen onttrok. Mensen wisten en weten zich aangesproken door God maar
God laat zich niet kennen, zien of begrijpen. Van God kunnen (mogen) we ons
zelfs geen beeld maken. Toch deden en doen mensen de hele geschiedenis door
bevrijdende en helende ervaringen op met God. In dat spanningsveld tussen God
die onkenbaar en onuitspreekbaar is en de ervaringen die mensen opdoen met God
staat de Heilige Geest of Gods Geest. De Heilige Geest is God zoals God zich
in de schepping aan de mensen laat kennen. In de kracht van de Heilige Geest
herkennen en ervaren we Gods kracht. Lucht, adem en wind zijn beelden van Gods
kracht. Kracht die we kunnen benoemen en beschrijven als 'levenskracht' of
'levensenergie', die door ons heen stroomt, die mensen kan vervullen en in
beweging zetten, maar die niet te grijpen of begrijpen is.
Op andere plaatsen in het Eerste en Tweede
Testament waar gesproken wordt over Gods Geest of de Heilige Geest worden deze
beelden genuanceerd. Gods levenskracht heeft een kleur. Gods kracht toont zich
in de zachte tinten van wijsheid, inzicht, heelheid, mildheid en de gave om
genezing te brengen, maar ook in de felle tinten van heldenmoed, vurig
enthousiasme, verzet en opstaan
Terug naar
overzicht