ZIE HET LAM GODS
Johannes 1, 29-34
Overweging Montfortparochie Tilburg, 16-17 januari 1993
Wat ons in sprookjes en fabels vaak het
meest aanspreekt, zijn de gedragingen van de dieren. Ze hebben in die
verhalen altijd allerlei menselijke karaktertrekken en eigenschappen: de
slimme vos, de wijze uil, de gelaarsde kat, het lelijke jonge eendje. Walt
Disney slaagt er al jarenlang in om vele kijkers van jong en oud te boeien
met zijn schitterende tekenfilms waarin dieren de hoofdrol spelen. En
Loekie de reclameleeuw is zeker zo'n bekende TV-persoonlijkheid als Paul
de Leeuw met zijn schreeuw, - wat je er ook van vindt.
Dieren doen het goed in verhalen en op de
televisie. Het zijn net mensen. We herkennen heel veel menselijk gedrag in
hun optreden. En al is het dikwijls wel wat overtrokken, het maakt toch
heel veel duidelijk van ons eigen gedrag. We leren anderen en onszelf er
beter door kennen. Onze typische eigenaardigheden en trekjes, onze
eigenwijsheid en trots, onze jaloezie en altijd beter-weten. Allerlei
soorten menselijk gedrag brengen dieren aan het licht. Ze houden ons een
spiegel voor: ken jezelf!
Luisterend naar het evangelieverhaal van
vandaag, is het u misschien ook opgevallen dat er twee dieren in
voorkomen: het lam en de duif. Nu zijn dieren in de bijbel tamelijk
gewoon: denk alleen maar aan de os, de ezel en de kamelen in het
kerstverhaal, de dieren in de ark van Noach, de slang, de vogels en de
vissen in het scheppingsverhaal, enzovoort. Aan dieren geen gebrek in de
bijbel.
Het lam en de duif dus, in het
evangelieverhaal van Johannes. Beide dieren zijn zeker geen vechtjassen.
Het lam moet al sinds mensenheugenis door de mens beschermd worden tegen
aanvallen van buitenaf. Het lam dient mensen een leven lang met zijn
vacht, maar laat zich ook door diezelfde mensen slachten en opeten.
Dienstbaar dus ten einde toe. Ook de duif is een zachtaardig dier, dat
nooit andere vogels zal aanvallen of wegjagen. Afwachtend, weinig
verdedigend. En als postduif - een groot aantal onder u zullen zich dat
vanuit de oorlogsjaren nog wel herinneren - als postduif dienstbaar aan de
mensheid. Duif en lam: beide dieren die het best gedijen in rust en vrede.
Het lam, dat Johannes gebruikt als symbool
voor Jezus, kent bij het joodse volk een lange traditie. Zo vindt Abraham
een volwassen lam tussen de struiken dat hij in plaats van zijn zoon Isaak
aan God kan offeren. Het lam, dat de plaats van de mens inneemt als
zoenoffer. Hetzelfde beeld zien we bij de zondebok, die op de joodse Grote
Verzoendag beladen met de schuld van het volk de woestijn in werd
gestuurd, de dood tegemoet. 'Lam Gods dat wegneemt de zonde der wereld':
ieder weekend bidden we het in de weekendliturgie, driemaal voor de
communie en bovendien ook in het glorialied. Het heeft niets te maken met
dom schaap of onnadenkende kuddementaliteit, maar de evangelist Johannes
bedoelt het als een eretitel.
Het Lam Gods roept de herinnering wakker
aan een kernmoment in de heilsgeschiedenis: het paaslam, dat geslacht werd
bij de bevrijding uit Egypte en gegeten door het joodse volk. Het lam, een
schaap, dat is een offerdier bij uitstek. Geen enkel ander schepsel laat
zich zo gemakkelijk, zonder enig protest, naar de slachtbank leiden. Het
Lam Gods: met dit beeld opent Johannes onze ogen voor Jezus. Want niet ik,
zegt Johannes, maar Hij, Jezus, is de nieuwe bode van het Rijk Gods. Hij
is het, die dienstbaar zal zijn ten einde toe. Hij is het die met zijn
boodschap en zijn levenshouding de komst van Gods Rijk bevestigt. Alles
wat zo klein en teer is als een lam, zal deze Jezus behoeden en
beschermen. Hij zal ons mensen aanspreken en bemoedigen, hen als een lam
op zijn schouders tillen, boven zichzelf, boven hun kleinheid uit. Want
juist die kleinheid en kwetsbaarheid van het lam zijn in de ogen van God
waardevoller en grootser dan alles wat stoer en sterk is.
In de oorspronkelijke tekst van het
evangelieverhaal wordt voor 'knecht' en 'lam' hetzelfde woord gebruikt.
Dat is geen toeval. Kenmerkend voor beide woorden is 'dienstbaarheid'.
Gewillig als een lam, als de lijdende dienstknecht, - waarover ook Jesaja
profeteerde - droeg Jezus de zonde van de wereld. Hij ging er zelfs aan
ten gronde, gaf er zijn leven voor.
Misschien zult u denken: mooie woorden en
beelden allemaal, met een diepe betekenislaag. Maar wat moeten we er anno
1993 mee? Wij kennen in deze zin geen offers meer. Wij spreken van schade
herstellen en van betalen wat je vernield of benadeeld hebt. En als je
iets misdaan hebt dat niet met geld te vergoeden is en bijna niet goed te
maken is, dan word je uit de gemeenschap gestoten en krijg je
gevangenisstraf als boete opgelegd. Niemand spreekt dan nog van een offer.
Hoe kunnen we deze Jezus, die zich voor ons opofferde als een lam dat onze
zonde wegnam, nog aanvoelen en begrijpen?
Misschien dit. Het beeld van duif en lam
maken de grondtrekken van het optreden van Jezus duidelijk, en brengen de
boodschap waartoe hij ons oproept in beeld. En dan gaat het om de zachte,
kwetsbare en broze krachten in ons bestaan, die het Rijk van God
dichterbij zullen brengen. Wij worden door Jezus uitgedaagd om te zien,
waar mensen ondraaglijk lijden, waar onschuld wordt vermoord, en waar
leven geen leven meer is.
En laten we niet denken dat deze
onrechtssituaties niet bestaan: - Bosnië-Herzegowina, waar tienduizenden
mensen ten einde raad zijn en de hoop op een leefbare toekomst vrijwel
hebben opgegeven; - de groep gedeporteerde Palestijnen die in de ijzige
kou in het niemandsland tussen Israël en Libanon moeten bivakkeren; - de
noodlijdende Koerden in Irak, nog altijd opgejaagd en voortdurend
bedreigd.
Als christenen kunnen we onze ogen hiervoor
niet sluiten. Maar tegelijkertijd weten we ook hoe moeilijk het is om het
tij in deze weerbarstige wereld te keren. Is het niet gemakkelijk en
verleidelijk om je te verschuilen achter de spreekwoordelijke druppel op
de gloeiende plaat? Of met een girokaart de ellende af te kopen?
Het evangelie daagt ons continu uit om in
de naam en in de geest van Jezus dit onrecht te bestrijden, daar nieuw
leven te brengen en de lente van Gods Rijk. Want dat is de richting van de
vredesduif, dat is de weg die het Lam van God ons wijst.
AMEN
Terug
naar overzicht thema's
Terug
naar overzicht bijbelpassages